Měřítko: | 1/72 |
---|---|
Edice: | Special Hobby |
Typ: | Letadla |
Produkt: | Plastikové modely |
Newsletter: | news22-06 |
Období: | 2. světová válka, Poválečné |
Národnost: | švédská |
Hmotnost: | 0.2783 kg |
Švédsko se za druhé světové války snažilo zabezpečit svou neutralitu mimo jiné i silným letectvem. Flygvapnet (švédské vojenské letectvo) sice objednal v USA 264 kusů stíhaček Seversky P-35A (ve Švédsku označen J-9, bylo jich dodáno 60 ks) a Vultee Vanguard (J-10, nebyly dodány). Po zatažení USA do války Japonskem ale uvalila vláda USA na další export embargo. Švédsko se tedy muselo o výzbroj postarat samo. Během druhé světové války se podařilo ve Švédsku navrhnout a realizovat dvě domácí konstrukce stíhaček. Mimo vysloveně nouzového stroje FFVS J-22 to byl SAAB J-21, první stíhačka této firmy. Ing F. Wänström navrhl stroj neortodoxní konstrukce se dvěma nosníky ocasních ploch, příďovým podvozkem a tlačným motorem. Stroj nabízel perfektní výhled vpřed, výzbroj výhodně umístěnou v přídi, vynikající obratnost a výhody příďového podvozku. Nevýhodou se staly problémy s chlazením motoru, které J-21A provázely po celou dobu služby. První sériové stroje J-21A-1 se do výzbroje křídla F-9 dostaly až po konci války v Evropě. Další sérii J-21A-2 lišící se výzbrojí dostaly křídla F-12 a F-15. Poslední série byla dodána jako bitevní v roce 1948 pod označením A-21A-3. Jako stíhačka totiž J-21 poměrně rychle zastaral, ale vynikající vlastnosti v malých výškách a zároveň stabilita při střelbě jej předurčily k bitevním úkolům. Konstrukce J-21A dala vzniknout i prvnímu švédskému proudovému stroji domácí konstrukce J-21R. Předpokládalo se, že montáž motoru De Havilland Goblin, na které Švédsko získalo licenci, do trupu J-21A bude bezproblémová. Při konstrukčních pracích se ukázalo, že zabudování proudového motoru přineslo tolik změn, že bylo možné z pístového J-21A převzít jen asi 50% dílů. Přesto byl nový SAAB J-21R vnějškově podobný svému staršímu sourozenci. Pro Flygvapnet bylo postaveno celkem 299 pístových a 120 ks proudových J-21.